Yksi olennaisimmista kysymyksistä, jotka ovat vaivanneet ihmiskuntaa, on olemassaolomme tällä planeetalla.

Aikojen alusta lähtien yksi ensimmäisistä asioista, jotka huomasimme, oli että kaikki loppuu lopulta. Ihmiset alkoivat huomata, että kaikki joka syntyy, kuoli lopulta. Samankaltaiset tapahtumat hämmensivät heitä varmasti alussa, mutta koska niiden esiintyminen oli säännöllistä, heidän on pitänyt pohtia ja ajatella asiaa. Miksi kuoleman ilmiö tapahtuu? Mikä sen tarkoitus on? Ja ennen kaikkea, mitä tapahtuu eläimille ja ihmisille sen jälkeen kun he menehtyvät? Onko kuolema kaiken loppu vai alkaako kuoleman jälkeen toinen elämä? Kaikki nämä kysymykset ja pyrkimykset vastata niihin ovat antaneet polttoainetta tieteen, uskonnon ja filosofian syntyyn. Yhteinen tieto, jota olemme hankkineet siitä lähtien on ehdottomasti suurempi, mutta ratkaisevaa vastausta tuohon kysymykseen ei olla vielä saatu. Minne päädymme kuoleman jälkeen? Jatkammeko eri olemassaolon elämistä menehtymisen jälkeen vai onko tämä ainoa mahdollisuutemme? Nämä ja monet muut samankaltaiset kysymykset ovat herättäneet maailmanlaajuisia ajatuksia.

Ajatussuunnat

Alkeellinen ja ensisijainen vastaus kuoleman ja elämän kysymykseen ovat herättäneet ajatussuuntia ympäri maailmaa. Tähän kysymykseen ei voi olla vastaamatta. Jokainen yritti etsiä vastauksia ja mukavuutta tämän vaikean asian suhteen, johtaen eri johtopäätöksiin.

Egyptiläiset

Egyptiläiset ja heidän näkymänsä kuolemaan ja elämään ei voisi olla parempi esimerkki tutkimuksiin. Muinaisessa Egyptissä, kaikki rituaalit ja uskomukset kuoleman suhteen tulivat Osiriksen palvonnasta. Häntä palvottiin alunperin luonnon jumalana, joka kuoli elonkorjuun aikana ja nousi kuolleista joka kevät. Osirista palvottiin kuolleiden jumalana ja alamaailman kuninkaana. Egyptiläiset uskovat aidosti, että ihmiset jatkoivat elämäänsä alamaailmassa, kuljettaen mukanaan kehonsa, persoonallisuutensa, henkensä, sielunsa, nimensä ja varjonsa. Muumiointirituaali juontaa juurensa tästä uskomuksesta ja kehon säilyttämisestä. Egyptiläiset uskoivat, että jos menehtyneet kantavat mukanaan kaikkia välttämättömiä ja tarpeellisia asioita, he pääsevät taivaaseen.

Kristityt

Polytitismi korvattiin myöhemmin monoteistisillä uskonnoilla, kuten kristinuskolla ja islamilla. Ensimmäinen niistä radikalisoitui nopeasti moniin elämän osa-alueisiin ja on nykyään yksi maailman merkittävimmistä uskonnoista. Jumalan ruumiillistuma ja tulo maailmaan poikansa, Jeesuksen kautta, hänen kuolemansa ja lopulta tapahtuva ylösnousemisensa vaikutti ällistyttävästi ihmiskunnan uskomukseen kuoleman jälkeisestä elämästä. Kristityille elämä on vain alustavaa, tilapäistä ja täynnä surua. Kuinka elämme tuomitsee tuonpuoleisen elämämme. Parempi, ikuinen ja kivuton elämä odottaa uskovia ja hyväntekijöitä. Loput heitetään ikuiseen helvettiin odottamaan tuomiopäivää.

Islaminuskoiset

Islaminuskoisille, kuolemanjälkeinen elämä on samankaltainen juutalaiseen ja kristinuskoon. Tarkemmin, jos elät elämäsi hyveellisenä islaminuskoisena, vietät ikuisuuden puutarhassa, jossa lämpötila on aina ihanteellinen. Mukavat, kullatut sohvat ja suurisilmäiset naiset silkkisissä mekoissa odottavat sinua. Juot ja syöt kaikkia hyviä asioita maailmassa rakkaitesi ympäröimänä. Taivaassa ja Helvetissä on seitsemän tasoa ja porttia ja päädyt tasolle jonka määrittelet hyvien tai pahojen tekojesi kautta, kun olet vielä elossa.  Yllä olevat ajatussuunnat eivät ole ainoita maailmassa. Jokainen maapallolla kävellyt väestö on löytänyt ja tulee löytämään tulevaisuudessa tapoja käsitellä ja selviytyä kuolemantapauksista ja mitä tapahtuu sen jälkeen. Monet uskonnot ja uskomusjärjestelmät pitävät elämää ikuisena ruumiillistumisen ympyränä. Kun yksi elämä tietyssä muodossa kuolee, sille annetaan toinen mahdollisuus. Se voi tulla uudelleen elävien valtakuntaan, joskus hankkien erilaisen elämänmuodon. Esimerkiksi, joku voi kuolla ja ilmestyä uudelleen eläimenä, riippuen elämänlaadusta, joka heillä oli kun he olivat vielä elossa. Monta ruumiillistumaa voi ilmentyä kunnes tietty tavoite on saavutettu.

Islaminuskoiset

On kuitenkin olemassa tiettyjä yksilöitä, joilla on enemmän tietoa liittyen kuolemaan ja sen jälkeiseen elämään. Syntymämme jälkeen, meille annetaan mahdollisuus elää ja menestyä. Elämän jälkeen, kehomme mädäntyvät ja palaavat maahan, josta se on tullut. Meidät on määritelty ja elämme vain kerran. Mikä vain uskomuksesi on, kollektiivinen tai henkilökohtainen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen ja mitä elämä on sen jälkeen, yksi asia on varmaa: jaamme yleisesti tämän kuolemanpelon ja koska kukaan ei ole tullut takaisin kuolleista kertomaan, mitä elämä sen jälkeen on, kaikilla on oikeus uskoa mitä itse haluamme.