Mitä se tarkoittaa? Jotain stand-up koomikkoihin liittyvää tekemistä? Tanssia? Steikkejä? Tuleeko moottoripyörä edes mieleen, kun kuulee tai näkee sanan STUNT? Ei kai. Mutta sitä se parhaimmillaan on: temppuja moottoripyörällä. Suhteellisen uutena ja vaarallisena urheilulajina – tai harrastuksena, stunt-riding on pikku hiljaa kerännyt suosiota eri maissa. Yhdysvallat ovat tietysti siinä lajissa ykkösenä kehittämässä omia temppuja ja mainostamassa kaikenlaisia tapahtumia, mutta taitavia urheilijoita löytyy myös Puolasta, Slovakiasta, Englannista (tietysti, kun Isle of Man on juuri siellä!) ja Venäjältä. Puolalainen nuori poika on tullut tempuillaan kuuluisaksi koko maailmassa, ja Euroopassa laji on vasta kehittymässä.

Peruspyörät Erikoiskunnossa

Mutta siihenhän pitää olla moottoripyörä! Kyllä, pitää. Eikä sitä tarvitse tilata mistään järjettömän kalliista japanilaisesta, jenkkiläisestä tai saksalaisesta ateljeesta: stunt-pyörä pitää rakentaa itse. Perusjapsusportti käy oikein hyvin. Useimmiten stunttia harrastavat kaverit valitsevat 600 cm3 pyörän, mutta väliä on myös merkillä, mallilla ja jopa vuosimallilla, mikä selittyy rakenteellisesti. Esimerkiksi aloittelevien motoristien keskuudessa erittäin suosittu Yamaha YZF-R6 on erinomainen stunt-pyörä, kun se on vuosimallia 2003-2005, mutta sen jälkeläiset kärsivät jo öljynälästä: stunt-harrastus pitää sisällään erittäin paljon ajoa takapyörällä. Rehellisesti sanoen, pyörä ajetaan taka- tai etupyörällä melkein koko ajan. Kawasakilta stunt-pyöräksi voi valita hyvän ja peruskestävän ER-6, joka on kuin luotu sen kehittämiseksi stunttiin.

Kuten jo mainitsin, ei ole mitään tarvetta lähettää moottoripyörä ja rahapussi Saksaan tai ties minne. Koko prosessi voi hyvin tapahtua omassa autotallissa tai jopa kotipihassa, kunhan riittää tilaa, työkaluja, maalaisjärkeä, kärsivällisyyttä ja oikeasta paikasta kasvavia käsiä. Kun valitaan pohjapyörä tulevaa harrastusta varten, kannattaa kiinnittää huomiota myös sellaiseen asiaan kuten stunt-osien saatavuuteen – ja niin myös perusosien, siis kuluvien osien saatavuuteen. Joku hieno Buell voisi vaikuttaa erinomaiselta pyörältä, mutta kun alkaa katsoa varaosien toimitusaikoja ja tilaushintoja… ei kannata, ei ainakaan Suomen kesän ollessa vielä niin lyhyt. Mitä yleisimmät muutokset koskevat? Takarattaat tulevat mieleen ihan heti: mitä enemmän hampaita, sitä helpommin pyörällä pääsee keulimaan, mutta sen myötä myös huippunopeus laskee. Huippunopeus on kuitenkin stunt-harrastuksessa täysin käyttämätön sana, joten takarattaat valitaan melkein pyörän kokoisiksi. Lisäksi yleistä ja tarvittavaa on takajarrun tuominen vasemman käden alle niin, että sen alkuperäinen jalkapaikka pysyy myös toimivana, eli käyttöön tulee kaksi takajarruvaihtoehtoa: joko oikealla jalalla tai vasemmalla kädellä riippuen siitä, kumpi sattuu olemaan jarrutushetkellä oikeassa paikassa. Myös tankki on usein painettava sisään niin, että sen yläpinta tulee tasaiseksi ja sopivaksi seisoma-alustaksi: monet temput tehdään moottoripyörällä tankilla seisoen tai istuen. Suojatkin pitää olla hyvät: tuskin jollakin on halua vaihtaa kalliita muovia joka harjoituskerran jälkeen.

Vaatimuksia Harrastajalle

Vastuu. Moottoripyörää ajaessa täytyy pitää vastuu koko ajan mukana, koska se on isomman riskin kulkuneuvo ja siihen pitää suhtautua vakavasti. Lisäksi pitää ymmärtää moottoripyörän perustekniikka, joka tulee helposti opituksi stunt-pyörää rakentaessa. Harrastajan varustus pitää olla vähintään hyvä: kaatumisia tulee silloin tällöin, ja alkuvaiheessa tietysti eniten, ja epäilen että luiden korjaaminen kesäkaudella on samanlaista tuskaa kuin rikkinäisen moottoripyörän saattaminen kuntoon ajokelillä. Ja erittäin tärkeänä asiana, jonka moni aloittelija unohtaa, nousee esille oma kunto – tarkoitan siis lihaskuntoa ja venytysmahdollisuuksia. Pyörä painaa noin 200 kiloa, ja kun sitä ajetaan oikein, massa ei tunnu missään, mutta heti kun pyörä alkaa kaatua, massa tuntuu jo tonnilta. Venytys on taas tärkeä onnistumistekijä temppujen teossa, mutta kaiken lisäksi myös kaatumisvaiheessa: parempi kun venytyspotentiaalia jää vähän yli kuin ali. Ollaan varovaisia, vastuullisia ja levitetään stunt-viesti maailmalle!